Kokböcker till förbannelse…

KökböckerHar bland annat ägnat mig åt någonting så roligt som skåpsstädning i köket idag. Och upptäckte då att jag äger sjukt många kokböcker. Med tanke på att jag är en person som definitivt inte är känd för min passion för matlagning, så är det helt groteskt… På bilden härintill kan ni se en bråkdel av dem. Har också två kompletta ”blädderboxar” med hundratals recept á la 70-80-tal på vinden. Varför i jösse namn???! Ja, det kan man verkligen fråga sig… Jag gillar ju inte ens matlagning. Tycker att det är ett nödvändigt ont och gör det bara för att jag måste hålla familjen – framförallt tonåringarna vid liv… Kan inte påstå att det är särskilt ofta som jag tycker att det är kul att laga mat. Visst försöker jag anstränga mig lite extra ibland. Mestadels på helger eller när några gäster är på ingång…

Varför har jag köpt alla dessa kok- och bakböcker? Jag lagar ju extremt sällan mat efter recept. Detta eftersom jag är så kräsen och ofta har problem med någon av ingredienserna i rätten. Min kinkighet har lett till att jag oftast lagar maten efter eget tycke och smak, och samma rätt blir aldrig densamma från gång till gång. Små variationer i smaken förekommer alltid, eftersom jag inte följer några exakta mått eller instruktioner. Men, men…

Tanken en gång i tiden måste ju ha varit att få lite inspiration via dessa böcker. Att bli bättre på matlagning och framförallt intala mig själv att faktiskt inte är så farligt, utan kul. Och även om de flesta böckerna mest legat oanvända i ett av köksskåpen, så har jag ju faktiskt tagit mig tid att laga några utvalda rätter ur dem. Gladiatorernas och Sunes kokböcker var väldigt populära ett tag hos sönerna. Eldiga köttbullar med en speciell gräddsås med smak av Dragon och Plexis köttfärslåda gick inte av för hackor till exempel.

Största mysteriet i den här boksamlingen är dock två kokböcker för matlagning i mikrovågsugn. En på svenska och en på finska. Ser helt splitternya ut och jag har förmodligen aldrig ens bläddrat i dem. Måste vara något som följt med vid ett mikrovågsugnsköp för år och dar sedan. Kan bara konstatera att den mikron vi äger idag, absolut inte ser ut som den på bilden… Någon som känner sig manad att bli ny ägare till böckerna i fråga, eller loppis nästa?

Lämna en kommentar