Lite mer läxor tack!

English: Schematic map of the italian regions ...

English: Schematic map of the italian regions and provinces Italiano: Mappa delle regioni e province italiane (Photo credit: Wikipedia)

Idag har jag tampats med ytterligare ett av mina stora I-landsproblem…

Har tidigare nämnt att jag nyligen börjat på nybörjaritalienska via Studiefrämjandet Vuxenskolan i Väsby. Har verkligen sett fram emot att lära mig några användbara fraser på ett av världens, i mitt tycke, vackraste språk. Och visst har jag redan lärt mig en del meningar och uttryck som jag kan ha nytta av – men…

Trodde aldrig att jag skulle framföra den här sortens gnäll, som jag kommer dragandes med i detta nu… Jag tycker att det ställs alldeles för lite krav på oss som elever. Lektionerna är något ostrukturerade och ”hoppiga” – det är inte mycket tid vi ägnar åt själva texterna och övningarna i läroboken. Undervisningen går helt enkelt för sakta framåt i min smak (talar bara för mig själv nu – kan ju vara att det fungerar alldeles utmärkt för de andra – vet ej…) –  läraren är för snäll och vi får alldeles för lite läxor…

Tycker att vi borde ha hunnit betydligt längre på de 5 lektioner vi haft hittills. Jag vill i alla fall personligen ha lite mer press på mig och lära mig saker och ting snabbare. Blir lite frustrerad av den slappa studietakten – men får väl ”tjuvplugga” litegrann så att det åtminstone känns som man gör några framsteg.  Usch, så jag låter… Den gnälliga finntanten är verkligen i sitt esse just nu. Näe – lite mer ordning, reda och struktur skulle inte skada. Annars kastar man ju bara bort de pengar i sjön, som man investerat i sig själv och sin språkliga utveckling… Hmmm…

Lämna en kommentar