Läser ”Det du inte såg”…

Har för ett par dagar sedan läst ut boken ”Livet efter dig” av Jojo Moyes. Mycket läsvärd bok, som fick tanten att både dra på smilbanden och skvätta några tårar… Har du inte läst den än? Gör det när du får tid och möjlighet. Rekommenderas varmt.

Nu har jag börjat läsa en biografi om höjdhopparen Patrik Sjöberg, som legat och väntat på sin tur i min bokhylla i ungefär 1,5 år. ”Det du inte såg” som är skriven av Sjöberg själv och medförfattaren Markus Lutteman, verkar också vara en välskriven levnadsskildring med vissa obehagliga inslag, som får mig att bli förbannad och besviken på hur en del vuxna beter sig mot barn (har inte hunnit läsa så mycket av boken ännu).

Patrik är ju allmänt känd för att vara en talangfull friidrottare, samt en kaxig, råbarkad typ som säger vad han tycker och lite till (ja, eller om sanningen ska fram ganska mycket till)… Och jag förmodar att hans brokiga uppväxt med en frånvarande pappa och inslag av sexuella övergrepp från styvfadern (tillika höjdhoppstränaren), satt djupa spår i honom. Det är fruktansvärt att han blivit utsatt för övergrepp av en vuxen person som han litade på och som han i mångt och mycket var väldigt beroende av. Både privat och idrottsmässigt sett. Inga barn ska behöva vara med om den här typen av hemska upplevelser… Men tyvärr så är det nog flera barns vardag därute :-(…

Ser fram emot att läsa några fler kapitel ur boken ikväll. Känns som att det här kan bli en av de böcker jag kommer att minnas och tänka tillbaka på länge…

 

 

Lämna en kommentar