Du är vad du äter?

… hemska tanke…

Jag måste nog börja tänka lite mer på vad det egentligen är jag går och stoppar i mig om dagarna. Har alltid älskat godsaker, men konsumtionen av dem har definitivt gått till överdrift under senare tid. Går inte längre en dag utan att jag äter godis, bullar eller bakverk, emedan oöppnade påsar med morötter och andra nyttigare snacksalternativ från växtriket ligger och tynar bort  längst ned i mitt kylskåp…

Om jag skulle delta i TV-programmet ”Du är vad du äter”, så skulle svenska folket förmodligen få sig sitt livs chock… En stor del av min veckoförbrukning av mat, skulle med all sannolikhet bestå av choklad, andra sorters godis, Toscabullar, småkakor, kaffe och glass… Konsumtionen av ovannämnda ting har dessutom varit betydligt högre än normalt senaste 3 veckorna, på grund av födelsedagsfiranden etc.

Nej, nu måste jag faktiskt skärpa mig. Tror jag får sätta igång med att föra matdagbok på skoj, för att se på pränt vad det är jag äter under en veckas tid. Kanske kan det motivera mig att klämma i mig något nyttigare alternativ då och då. Några kalorier tänker jag däremot inte ägna någon tid åt att räkna. Sånt tycker jag är oviktigt och jag har ju egentligen inga problem med vikten. Det är bara det att jag vill få en bättre överblick på vad jag mumsar i mig, och trappa ned något på mitt frosseri i godsaker – allra helst innan folk som slår upp ordet Toscabulle på Wikipedia hittar en närbild på mig där…;-)

 

Lämna en kommentar