Slår ett slag för bibblan…

Har förstått att årets bokrea pågår för fullt ute i butikerna och på webben just nu. Denna rea är en stor frestelse och prövning för en bokmal som mig. Förmodligen i samma klass som ”Mellandagsrean” är för alla kläd- och skofantaster, som vill ekipera sig med det allra senaste till fyndpriser. MEN…

I år har jag faktiskt bestämt mig för att utmana mig själv och inte köpa en endaste bok. Spelar ingen roll om den fått fantastiska recensioner och säljs för ”superduper”-pris. Får istället koncentrera mig på att läsa alla olästa alster, som bara ligger och väntar i min bokhylla och uppe på vinden. För att inte tala om alla böcker jag släpar med mig hem från bibblan i Upplands Väsby till och från.

Att jag skaffade ett nytt lånekort på biblioteket nyligen, är förmodligen något av det vettigaste jag gjort på länge. Lokalen är trivsam, personalen trevlig, bokutbudet är stort och det är enkelt att låna och lämna tillbaka böckerna. Och det roligaste av allt är att man alltid kommer hem med åtminstone ett par böcker, som man aldrig ens har hört talas om, men som råkar fånga ens intresse just där och då. Och man blir sällan besviken.

Förstår faktiskt inte att fler boende i Väsby använder sig av bibliotekets tjänster. Bibblan är ju toppen! Det finns dock en nackdel. Om man är både bokmal och något av en tidsoptimist som mig… Risken är att man blir så ivrig och entusiastisk när man är där, att man vill låna med sig hur många böcker som helst på en gång. Sist jag var där blev det en bibba med 8 böcker i varierande ämnen och tjocklek. Ska bli intressant att se om jag hinner plöja igenom alla innan lånetiden går ut… Om det kör ihop sig totalt, så går det ju allt som oftast att ”låna om” dem :-).

Spana in Upplands Väsby biblioteks hemsida här: http://bibliotek.upplandsvasby.se/web/arena

 

 

 

Lämna en kommentar